סיפור על הרב מרדכי אליהו

מתוך הספר אביהם של ישראל חלק שישי

מדרגות בתורה

איך מרן מגיב שכתלמיד עקשן חושב שנעלמו מעיני מרן "מגיד משנה" מפורש"? בקיאותו המדהימה של מרן בספרי אחרונים שההפליאה את הלומדים. גדוּלה עם פשטות וענווה 

סיפר הרה"ג חיים אידלס שליט"א: בצעירותי למדתי בישיבת
דיסקין, שנמצאת מול בית המדרש של הרב זצוק"ל, ובליל שישי הייתי מגיע ללמוד
בבית המדרש של הרב כדי לשמוע את השיעור הקבוע של מרן הרב זצ"ל. פעם התווכח
אחד התלמידים עם הרב על פירוש ברמב"ם וערער על פירוש הרב זצוק"ל מתוך
דברי ה"מגיד משנה", והיה נראה כי התלמיד חושב שדברי ה"מגיד
משנה" נעלמו מעיני הרב זצוק"ל. הרב זצ"ל לא נעלב ולא נפגע, כי כך
היא דרכה של תורה, מי שלא מבין שואל, ובלבד שיעשה כן בענווה.
 
התשובות של הרב לא הניחו את דעתו של אותו תלמיד, כי הוא עדיין חשב שהרב לא
מכיר את דברי ה"מגיד משנה" והמשיך להקשות. הרב חייך, והבין כי התלמיד
לא קשוב להסבר בגלל המחשבה הזאת. לכן ביקש מהתלמיד להביא את ספר הרמב"ם,
למצוא את פירוש ה"מגיד משנה" על הרמב"ם ולהניח עליו את אצבעו.

 
כשעשה אותו תלמיד כן הורה הרב זצוק"ל לתלמיד לעקוב אחריו. או אז ראו
התלמידים דבר מדהים. מרן הרב החל לומר לתלמיד בעל-פה את דברי ה"מגיד
משנה" מילה במילה, ממש כאילו הוא קורא את הדברים מתוך הספר. מובן שאחרי
הפלא הזה, התלמיד פתח את לבו להקשיב לדברי הרב ולנסות להבין אותם.
 
אמר הרב אידלס: שימו לב, לא מדובר במשנה או בגמרא שכולם לומדים והוגים בה
ויכולים לזכור אותה בעל-פה. לא מדובר בדברי הרמב"ם, שאולי הרב קרא ושנה כמה
פעמים והוא זוכר אותם. מדובר במפרש שדבריו כתובים סביב הרמב"ם, ואי-אפשר
לזכור את דבריו על-פה אלא אם כן קראת אותם ושנית כמה וכמה פעמים, ואתה חוזר
והוגה בהם והם מונחים על לבך תמיד.
 
הייתי צעיר באותם ימים, לומד וחוזר על לימודי בכל רגע פנוי. חשבתי, כמו כל
תלמיד צעיר, כי אני בוודאי נקרא הוגה בתורה. כשראיתי את בקיאותו המדהימה של הרב
זצוק"ל בתורה, שכאילו מונחת בכיסו, הבנתי שיש לי עוד הרבה ללמוד ולהגות
בתורה כדי להגיע למדרגה קרובה למדרגת הרב זצוק"ל.
 
אני זוכר את עצמי אחרי השיעור מהרהר בגודל תורתו של מרן הרב אליהו
זצוק"ל. גדוּלה עם פשטות וענווה. מהרהר ובוכה על מדרגת תורה כל כך גדולה
שנמצאת בתוכנו. בוכה ומתפלל לזכות גם אני בדבקות ובלימוד תורה כזה.

יש לכם שאלה?
כתבו לנו!

סיפורים נוספים:

אני מספר כאן על ההתרגשות שלנו, אבל הרופאים לא היו שותפים לה. הם טענו שלפגיעת ראש יש השלכות בעיקר ב-24 השעות שלאחר מכן, ולפי הדימום הפנימי במוח – הרע ח"ו עוד לפנינו. נאלצנו אפוא לאשפז...
אחרי תקופת מעצר קצרה שוחררתי והוגש נגדי כתב אישום על העסקת שוהה בלתי חוקי. העונש הקבוע על כך בחוק הוא שמונה חודשי מאסר, והרגשתי שלא אסכים לשבת שמונה חודשים בכלא, גם אם מדובר בטובה שעשיתי...
חתני התקשר אלי בבקשה שאשאל את הרב זצ"ל מה לעשות. תשובת הרב הייתה כי אין צורך בניתוח. הילד יצא מייד בריא מבית-החולים. ירדתי מהמשרד ותוך דקות הייתי בבית-החולים, שם אני רואה את הנכד רץ ומשחק...
כאשר הבחנתי שהוא הולך אחרי כל הזמן, פניתי אליו ושאלתי מה שמו ומה הוא עושה פה. היהודי השיב שהוא בא לשמוע דרשה מרב שאוסר לאכול תאנה עם תולעת, ומתיר לאכול בשר טרף. שאלתיו בתמיהה מי...
להתעניין בשלומם של חברינו. להרגיש אותם ממש ! ביטוי מעשי בלכך בסיפור הבא
הרופא הכניס דרך האף מכשיר לראות את מיתרי הקול, ולחרדתי שמתי לב שהבדיקה מתארכת מאוד והרופא בודק שוב ושוב. חששתי מאוד, ושאלתי את הרופא מה קורה? והרופא השיב לי בתדהמה שהיבלות נעלמו והכול אצלי בסדר...